ДИНАМИКА САМООЦЕНКИ ДЕТЕЙ ПРИ ПЕРЕХОДЕ В ПЯТЫЙ КЛАСС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/praprv.v1i17.240

Ключові слова:

самооцінка, молодший шкільний вік, підлітковий вік, перехід до п'ятого класу, динаміка.

Анотація

Стаття присвячена аналізу розвитку самооцінки як однієї з центральних компонент самосвідомості особистості в молодшому шкільному та підлітковому віці. Самооцінка розглядається в єдності когнітивного, афективного та регулятивного аспектів. Проаналізовано обмеження кількісного підходу до вивчення самооцінки і дано обгрунтування якісних показників. Обгрунтовано, чому не можна використовувати рівень самооцінки як її основу характеристики. Систематизованы можливі характеристики самооцінкі (рівень, адекватність, стабільність, усвідомленість, тимчасова диференціація, диференціація специфічної самооцінки, емансипація самооцінки від оцінок інших людей) та види самооцінки (ретроспективна – актуальна – прогнозна; реальна – демонстрована – бажана; реальна – дзеркальна). Описано модифікацію клінічної бесіди Дембо – Рубінштейн, яка дозволяє виявляти особливості самооцінки дітей молодшого шкільного та підліткового віку у системі таких показників, як тимчасова диференційованість, диференційованість конкретних самооцінок та емансипованість самооцінки від оцінок інших людей (батьків, педагогів, однолітків).

Обґрунтовано, що віковий проміжок 9–11 років є якісно своєрідним періодом, який співвідноситься з кардинальними змінами соціальної ситуації розвитку у зв’язку з переходом дітей до 5 класу, а також початком статевого дозрівання. Проаналізовано, які особливості зовнішньої та внутрішньої сторони соціальної ситуації розвитку у молодшому шкільному та підлітковому віці сприяють розвитку самооцінки дітей. Обговорюються результати емпіричного дослідження динаміки самооцінки школярiв при переході з 4 до 5 класу. Охарактеризовано тенденції змін самооцінки дітей, що виникають після року навчання у 5 класі. Показано, що перехід до 5 класу пов’язаний з прогресивним розвитком тимчасової диференціації, емансипацією самооцінки від оцінок інших людей, а також узгодженням ліній розвитку індивідуальних особливостей самооцінки. Найбільш виражена позитивна динаміка виявлена ​​в диференціації специфічної самооцінки. Випадки зниження показників тимчасової диференціації та емансипації самооцінки розглядаються як прояви кризи після переходу до 5 класу. Описано емпіричну типологію дітей за особливостями самооцінки та розвитку її характеристик на межі молодшого шкільного та підліткового віку.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30