ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНИХ ОЦІНОК В СИСТЕМІ «СТАРШОКЛАСНИК-ВЧИТЕЛЬ»

Автор(и)

  • Валентина Безлюдна Рівненський державний гуманітарний університет
  • Віталій Павелків Рівненський державний гуманітарний університет
  • Любов Осьмак Рівненський державний гуманітарний університет

DOI:

https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi14.147

Ключові слова:

перцептивно-інтерактивна компетентність, упередження, оцінки, взаємооцінки, соціально-перцептивне сприйняття, старшокласники, якості особистості

Анотація

Стаття присвячена висвітленню однієї із центральних умов успішності навчання і навчальної діяльності підлітків – налагодженню продуктивних взаємозв’язків із учителем. Основою цього процесу є співпадіння системи уявлень про партнера по взаємодії у кожного із учасників навчально-виховного процесу. Об’єктивність соціально-перцептивного сприйняття, відсутність упереджень та стереотипових приписів забезпечують побудову продуктивних стосунків між вчителем і учнем. В емпіричному дослідженні брали участь 49 старшокласників та 10 вчителів. Перевірялася узгодженість соціально-перцептивних оцінок за основними особистісними якостями підлітків, що беруть участь у побудові стосунків. Встановлено, що за показником визнання перцептивно-інтерактивної компетентності простежується не лише низький рівень сформованості якості, а й наявність розбіжності у її взаємо- та самооцінуванні. Серед шести характеристик комунікативно-перцептивної
компетентності найнижчі показники отримані за шкалою соціальної адаптованості. Високі оцінки отримані за показником стійкість емоційних станів учнів та їх взаємоузгодженість у позиціях обох учасників навчального процесу.
Питання стереотипізації сприйняття та упереджень простежено в дослідженні шляхом аналізу образу ідеального учня. На основі співставлення уявлень представників двох вибірок щодо шести інструментальних типів успішного учня встановлено наявність суттєвих відмінностей у
системі соціально-перцептивних установок: педагоги зорієнтовані на визнання схильності учня до творчого підходу у навчанні, учні - на виокремлення мотиваційно-трудової складової навчальної діяльності. За результатами проведеного дослідження встановлено, що взаємо- і
самооцінювання соціально-значущих якостей старшокласників в цілому взаємоузгоджені, хоча їх рівневі показники вказують на наявність вищої критичності у підлітковому сприйманні

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-01