ОСОБЛИВОСТІ ЕМПАТІЇ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi12.53Ключові слова:
емпатія, параметри емпатії, раціональний канал, емоційний канал, інтуїтивний канал, установки, що сприяють емпатїі, ідентифікація в емпатії, рівень емптіїАнотація
У статті представлені результати дослідження емпатії студентів-психологів різних курсів навчання. Для першокурсників характерні наступні особливості: низькі показники усіх параметрів емпатії, за винятком ідентифікації в емпатії. Вони лише ситуативно здатні бачити поведінку партнерів, не здатні діяти в умовах браку об'єктивної інформації про них, мають активні установки, що перешкоджають емпатії, часто намагаються уникати особистих контактів, що ускладнює функціонування всіх емпатичних каналів. Низькі показники у студентів 3 курсу домінують лише у трьох параметрів емпатії: емоційний канал, інтуїтивний канал, установки, що сприяють емпатії. Третьокурсники відрізняються стійкістістю середніх показників за усіма параметрами емпатії, а також високого рівня раціонального каналу емпатії. Порівняння рівневих показників дозволяє виявити значну представленість у першокурсників показників низького рівня емпатії, яка у студентів-психологів 3-го курсу дещо зменшується, але має достатньо виражений прояв. Дуже низькі показники емпатії не притаманні вибірці ні в цілому, ні окремо для кожного з курсів навчання. Значимо вищі у третьокурсників показники тільки двох параметрів емпатії: «раціональний канал емпатії» та «установки, які сприяють емпатії». Отримані результати демонструють хоч і позитивні, але доволі повільні зміни, оскільки у третьокурсників за більшістю параметрів емпатії домінують середні або низькі показники емпатії.